Op basis van de gespreksmethodiek Dialoog als Burgerschapsinstrument, ontwikkeld in opdracht van de ministeries OCW en SZW, trainen we docenten in het bespreekbaar maken van botsende waarden op een veilige manier.
Actualiteiten zoals verkiezingen, internationale conflicten en de Zwarte Pietendiscussie, zorgen voor maatschappelijke spanningen die ook in het klaslokaal hun weerslag vinden. Veel docenten weten zich geen raad met extreme uitspraken van leerlingen over deze onderwerpen. Vanuit ons landelijke netwerk van leraren komt steeds vaker de vraag: hoe ga ik om met botsingen in mijn klas en in de lerarenkamer? In onze training geven wij onderwijsprofessionals praktische handvatten om door middel van positieve confrontatie de dialoog met leerlingen en studenten over maatschappelijke vraagstukken te begeleiden.
Deelnemers leren in de training om gestructureerd botsende waarden en wereldbeelden bloot te leggen en bespreekbaar te maken. Ook krijgen ze handvatten om hierin actief een moreel kompas voor hun leerlingen te zijn wanneer democratische waarden onder vuur liggen. De training is er zowel voor docenten die burgerschap, geschiedenis en maatschappijleer geven, als voor andere vakdocenten en schoolleiders die met deze problematiek te maken krijgen
De basis voor onze doorlopende training ‘Burgerschap en gevoelige kwesties’ is de methode ‘Dialoog als burgerschapsinstrument’ die Diversion in 2016 in opdracht van de ministeries van SZW en van OCW ontwikkelde. Dat deden we in samenwerking met SLO, de lerarenopleidingen van de Katholieke Pabo Zwolle, de Hogeschool Rotterdam, Tilburg University en de Hogeschool van Amsterdam.