& het onderwijs

Jij maakt graag maatschappelijke thema’s bespreekbaar in jouw lessen of zoekt een manier om gevoelige gesprekken binnen jouw school te faciliteren. Diversion ondersteunt het onderwijs al 20 jaar bij het bespreekbaar maken van gevoelige maatschappelijke thema’s. We gaan de klas in met onze peer educators, we trainen docenten en we ontwikkelen beleid voor en met de school.  

wat we doen

De drempel om te praten over gevoelige maatschappelijke thema’s als mentale gezondheid, schulden of discriminatie is voor jongeren hoog. De peer education programma’s van Diversion breken het gesprek open en maken ruimte voor alle meningen. Peer educators  (jonge ervaringsdeskundigen) delen ervaringsverhalen, gaan in gesprek met de klas en bieden handelingsperspectief. Maar ook voor docenten bieden we trainingen, handvatten en inzicht voor het voeren van gesprekken over o.a. schulden, mentale gezondheid, maatschappelijke spanningen en desinformatie.  

Als schooldirectie of bestuur kan je bij ons terecht voor het ontwikkelen van school-eigen beleid voor maatschappelijke thema’s. Dat doen we altijd in co-creatie: we werken samen met jongeren, docenten en directies. Samen komen we tot een heldere visie, een doorlopende leerlijn en een efficiënte evaluatiestructuur. Zo zorgen we ervoor dat thema’s zoals burgerschap, financiële educatie en het bespreekbaar maken van maatschappelijke spanningen op duurzame wijze geborgd zijn binnen jouw school.  

Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Na het versturen, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.

een greep uit ons aanbod

Filter op dienst

Gelijk=Gelijk?
  • discriminatie
  • peer education

Gelijk=Gelijk?

Tijdens Gelijk=Gelijk? gaan jonge rolmodellen (peer educators) met leerlingen en studenten het gesprek aan over diversiteit, vooroordelen en discriminatie.

MoneyWays
  • financiële educatie
  • peer education

MoneyWays

Onderwijs programma MoneyWays maakt geldzaken en financiële problematiek bespreekbaar in klassen door heel Nederland.

Training: gevoelige, maatschappelijke kwesties bespreekbaar maken
  • polarisatie
  • training

Training: gevoelige, maatschappelijke kwesties bespreekbaar maken

Op basis van de gespreksmethodiek Dialoog als Burgerschapsinstrument, trainen we docenten in het bespreekbaar maken van botsende waarden op een veilige manier.

Luister Eens
  • mentale gezondheid
  • peer education

Luister Eens

Met Luister Eens verminderen wij samen met ambassadeurs stigma's rondom mentale gezondheid.

MDT
  • arbeidsmarkt

MDT

Maatschappelijke Diensttijd (MDT) biedt jongeren de kans om hun talenten te ontwikkelen, mensen te ontmoeten buiten hun leefwereld en iets te doen voor een ander en/of de samenleving.

MIND Young Academy
  • mentale gezondheid
  • peer education

MIND Young Academy

Met de MIND Young Academy maken peer educators (jonge rolmodellen) mentale gezondheid bespreekbaar in de klas. Zij delen hun persoonlijke ervaringen met psychische klachten, om zo het gesprek open te breken. 

Methode: Dialoog als Burgerschapsinstrument
  • methode
  • polarisatie

Methode: Dialoog als Burgerschapsinstrument

Met deze gespreksmethodiek voorzien we onderwijsprofessionals van vaardigheden om open gesprekken over gevoelige maatschappelijke onderwerpen te voeren in het klaslokaal.

Training: Dialoog in tijden van misinformatie
  • desinformatie
  • training

Training: Dialoog in tijden van misinformatie

Tijdens deze training leren docenten hoe zij het (mogelijk) schurende gesprek als gevolg van misinformatie en polarisatie in de klas kunnen voeren en faciliteren.

Under Pressure
  • desinformatie
  • mentale gezondheid
  • peer education

Under Pressure

In onderwijsprogramma Under Pressure worden jongeren weerbaar gemaakt tegen desinformatie. 

Wie Grijpt In?
  • participatie
  • peer education
  • rechtsstaat

Wie Grijpt In?

In het lesprogramma Wie Grijpt In? worden jongeren uitgedaagd om in gesprek te gaan over de Nederlandse rechtsstaat én hun eigen rol in de samenleving.