Als maatschappij hebben we de verantwoordelijkheid om jongeren voor te bereiden op hun toekomst. Voor scholen en onderwijsinstellingen betekent dit dat de nodige kennisoverdracht plaatsvindt en dat actief burgerschap en sociale cohesie gestimuleerd wordt.
Wij ondersteunen hierbij door maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken, docenten en leraren te trainen en doelgericht beleid op burgerschapsonderwijs te ontwikkelen.
Maatschappelijke thema’s met jongeren bespreekbaar maken blijkt in de praktijk lastig. De thema’s zijn gevoelig en bevinden zich voor jongeren regelmatig in de taboesfeer. Met behulp van peer education maken we deze thema’s bespreekbaar in het klaslokaal. Peer educators zijn jonge ervaringsdeskundigen die ervaringsverhalen delen en in gesprek gaan met de klas. Als generatiegenoten weten zij als geen ander hoe ze het gesprek kunnen openen met jongeren, hen kunnen inspireren en tegelijkertijd de nodige handvatten kunnen bieden.
Sinds 2004 maken we maatschappelijke thema’s bespreekbaar in de klas door middel van peer education. Enkele voorbeelden van onze programma’s zijn:
Maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen stoppen niet bij de deur van het klaslokaal. Steeds vaker zien we dat leraren en docenten het gesprek hierover in goede banen moeten leiden binnen het klaslokaal. Dit zijn gesprekken over gevoelige onderwerpen waarbij extreme meningen en uitspraken van leerlingen regelmatig voorkomen. Bijvoorbeeld over thema’s als gendergelijkheid, discriminatie, seksuele diversiteit of ongelijkheid in de samenleving. Door middel van training en begeleiding geven we docenten en leraren de handvatten om deze gesprekken te faciliteren en tegelijkertijd de polarisatie in het klaslokaal te verminderen.
Daarnaast begeleiden we docenten bij het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen voor onderwerpen als financiële educatie, maatschappelijke spanningen en mentale gezondheid.
Om actief deel te nemen aan de samenleving moeten jongeren beschikken over een set aan maatschappelijke en sociale vaardigheden. De ontwikkeling van deze vaardigheden vormen de basis voor burgerschapsonderwijs. Door dit goed in te richten dragen scholen en onderwijsinstellingen bij aan een verbonden samenleving én voldoen ze direct aan de eisen van de burgerschapswet.
Voor een duurzaam burgerschapsbeleid is het noodzakelijk dat het beleid voorziet in de lesstof en het voeren van gesprekken over actuele kwesties én dat het aansluit bij de normen en waarden die belangrijk zijn voor de school. Wij helpen scholen bij het vormen van een duurzaam, uitvoerbaar en gedragen beleid op burgerschap aan de hand van een aantal concrete bouwstenen.
In de afgelopen 20 jaar hebben we met een uitgebreide set van hulpmiddelen, handreikingen, leskaarten en oefeningen ontwikkeld voor het onderwijs. Een selectie hiervan kun je hier direct downloaden. De hulpmiddelen zijn ontwikkeld op basis van onze kennis en ervaring met het thema, vaak verrijkt met kennis en inzichten van onze partners. Via de links hieronder kun je op de websites van deze partners vaak nog meer relevante hulpmiddelen vinden.
Samen met het Nibud maakten we vanuit MoneyWays en Diversion een gesprekshandreiking ‘In gesprek over geld’. In de PDF vinden onderwijsprofessionals handige informatie over welke signalen zij in de klas je kunt herkennen, hoe ze het gesprek kunt aangaan en hoe ze samen met de leerling of student tot een positief resultaat komen in deze gesprekken. Deze handleiding is hier te downloaden.
In deze themales gaan jongeren het gesprek aan over geld lenen en achteraf betalen. Met behulp van de docentenhandleiding en de PowerPoint Presentatie geven docenten deze les zelfstandig aan de klas in 50 minuten. Het lespakket is beschikbaar via onderstaande links:
Het Luisterspel is ontwikkeld door de ambassadeurs van Luister Eens. Luisteren is essentieel voor een open gesprek over mentale gezondheid. Het spel is eenvoudig te spelen tijdens lessen en iedereen kan het spelen. Het spel is te bestellen via de volgende link waarna we het gratis opsturen: https://luistereens.nl/tool/spel/.
Met de gespreksmethodiek Dialoog als Burgerschapsinstrument, ontwikkeld in opdracht van de ministeries OCW en SZW, voorzien we onderwijsprofessionals van vaardigheden om open gesprekken over gevoelige maatschappelijke onderwerpen te voeren in het klaslokaal. Download hier de verkenning die we samen met lerarenopleidingen hebben gedaan.
De volledige methodiekbeschrijvingen zijn vrij toegankelijk voor (toekomstige) docenten, schoolleiders en geïnteresseerden en zijn hier te vinden.
Grenzen, verleidingen, criminele betrokkenheid en sociale druk. Gebruik deze leskaart om deze thema’s bespreekbaar te maken in jouw klas. De leskaart is hier te bekijken en te downloaden.
Wij geloven dat we de maatschappelijke problemen van vandaag alleen kunnen oplossen door samen te werken. Daarom verkennen we graag met scholen en onderwijsinstellingen de mogelijkheden om maatschappelijke thema’s een duurzame plek te geven in het onderwijs. Neem daarvoor contact met ons op via onderstaand formulier.
Na het versturen, nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.
Prijswinnend lesprogramma dat discriminatie en vooroordelen bespreekbaar maakt op het po, vo en mbo.
Met dit lesprogramma - ontwikkeld samen met het Nibud - werken we aan de financiële redzaamheid van jongeren.
We leren docenten hoe ze botsende waarden in de klas op een veilige manier bespreekbaar kunnen maken.
MDT laat jongeren hun talenten ontwikkelen en tegelijkertijd iets doen voor een ander en/of de samenleving.
Peer educators delen persoonlijke ervaringen in de klas en maken hiermee mentale gezondheid bespreekbaar.
Met deze methode helpen we onderwijsprofessionals om gevoelige maatschappelijke onderwerpen bespreekbaar te maken in de klas.