Een veilig Nederland: hoe ziet dat eruit? Tijdens het lesprogramma Wie Grijpt In? dagen we jongeren uit om in gesprek te gaan over de Nederlandse rechtsstaat én hun eigen rol in de samenleving. We ontwikkelden dit samen met Openbaar Ministerie.
Jongeren hebben vaak te weinig kennis over de rechtsstaat en vinden het saai of ingewikkeld. Ook zijn zij zich vaak niet bewust welke rol zij spelen binnen de democratische rechtsstaat. Of welke impact zij zelf kunnen hebben op een veilige samenleving. Omdat jongeren de toekomstige stem zijn, is het belangrijk om hun perspectief te veranderen.
Jonge rolmodellen (peer educators) gaan het gesprek aan in de klas over de rechtsstaat, democratische waarden en een veilige samenleving. De lessen worden gegeven door rechten- en criminologie studenten. Door actuele en persoonlijke voorbeelden te delen kunnen ze op laagdrempelige wijze thema’s en onderwerpen aansnijden die voor jongeren relevant zijn. In de laatste les schuift een officier van justitie aan om ervaringen te delen. Door deze verschillende perspectieven maakt ‘Wie Grijpt In?‘ jongeren bewust van het belang van de rechtsstaat en een veilige samenleving, én welke rol zij hier zelf in kunnen hebben.
We hebben verschillende leskaarten ontwikkeld om bepaalde thema’s in de klas te bespreken. Deze zijn direct te downloaden:
Deze leskaart is ontwikkeld ter ondersteuning van één of meerdere lessen over weerbaarheid van jongeren online, waarbij de focus ligt op sociale druk die jongeren kunnen ervaren, verleidingen waar ze mee in aanraking kunnen komen, hun eigen en andermans grenzen en die van de rechtsstaat (inclusief het strafrecht).
Download ‘Leskaart Weerbaar online’
Deze leskaart biedt handvatten voor docenten in het VO om op een constructieve manier met leerlingen hierover in gesprek te zijn.
Download ‘Leskaart Status, erkenning en de verleidingen van het snelle geld’
Deze leskaart biedt docenten de mogelijkheid om het thema wapens laagdrempelig bespreekbaar te maken met hun leerlingen of studenten.