Training: Dialoog in tijden van desinformatie

Tijdens deze training, aangeboden door Diversion, Beeld en Geluid en TILT, leren docenten hoe zij het (mogelijk) schurende gesprek als gevolg van misinformatie en polarisatie in de klas kunnen voeren en faciliteren.

Al dan niet moedwillig gemanipuleerde informatie vindt zijn weg naar een publiek dat niet altijd beschikt over de vaardigheden om dit te herkennen als nepnieuws of een complottheorie. Via online nieuwsconsumptie worden jongeren blootgesteld aan polariserende, soms zelfs extremistische content en misinformatie. Jongeren beschikken niet altijd over de vaardigheden om informatie te herkennen als nepnieuws of een complottheorie. Het is dan ook steeds moeilijker om discussies of lastige gesprekken in de juiste banen te leiden, wanneer de mondige leerling spreekt vanuit zijn eigen informatie en leefwereld.

Hoe voorkom je als docent dat je niet in een welles-nietes spelletje over feiten en (on)waarheden terecht komt? Wanneer ben je normerend? Hoe zorg je ervoor dat je de regie houdt tijdens lastige gesprekken en een open, veilige dialoog voor de hele klas creëert?

Dialoogtraining

Beeld en Geluid en Diversion ontwikkelden de training Dialoog in tijden van desinformatie. Tijdens deze training van twee dagdelen (te volgen op één dag of verspreid over twee dagen) wordt ingegaan op de werking van (nieuws)media en misinformatie, en de gevolgen daarvan voor de maatschappij én het klaslokaal. Docenten leren hoe zij het (mogelijk) schurende gesprek als gevolg van misinformatie en polarisatie in de klas kunnen voeren en faciliteren.

Praktische informatie

  • Voor: Docenten en bibliotheekmedewerkers in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, en het hbo.
  • Duur: twee dagdelen (te volgen op één dag of verspreid over twee dagen)
  • Aantal deelnemers: Min. 5 en max. 30 deelnemers
  • Locatie: In overleg

Wat levert de docententraining op?

In deze training krijg je zowel theoretische kennis als praktische handvatten aangereikt om lastige gesprekken over (mis)informatie en polarisatie in de klas te voeren. Aan de hand van casussen en oefeningen leer je de dialoog te begeleiden en je leerlingen kritisch te laten reflecteren. Thema’s van de training zijn onder andere:

  • Herkennen en bespreken van (mis)informatie. Leer hoe jongeren nepnieuws, complottheorieën en polariserende content ervaren en hoe je hierover in gesprek gaat.
  • Veilige en constructieve dialogen voeren. Ontwikkel vaardigheden om discussies te begeleiden, de regie te houden en welles-nietes te voorkomen.
  • Je rol als procesbegeleider en reflectie op eigen invloed. Je leert niet alleen gesprekken te begeleiden, maar ook te reflecteren op hoe desinformatie en de online wereld jouw rol als dialoogbegeleider beïnvloeden.
  • Mediawijsheid en actuele gebeurtenissen in de klas. Leer hoe je actuele thema’s bespreekbaar maakt en leerlingen kritisch laat nadenken over informatie en samenleving.
Meer weten?

Neem contact met ons op

Wil je meer informatie over deze docententraining of de mogelijkheden bekijken om deze training in te zetten? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*

Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze Privacyverklaring.

"Ik heb geleerd hoe belangrijk het is om echt een dialoog te creëren en niet in een discussie te belanden."

Docent

na afloop van de training

“Tijdens de dialoog kreeg ik waardevolle inzichten en concrete handvatten voor in de klas.”

Docent

na afloop van de training