Terug naar wat we doen
  • peer education

Under Pressure

Jongeren worden steeds vaker blootgesteld aan desinformatie en nepnieuws. Hoe kunnen we hen helpen de waarheid van leugens te onderscheiden? Om daarbij te ondersteunen ontwikkelde wij samen met TILT, Under Pressure: hét innovatieve lesprogramma dat jongeren weerbaar maakt tegen desinformatie. 

Naar project website

Met Under Pressure maken we jongeren weerbaar tegen desinformatie

Juist nu jongeren het gros van hun informatie online tot zich krijgen, vereist het vaardigheden om met de constante informatiestroom om te kunnen gaan en (nieuws)berichten op waarde te schatten. Nu jongeren tegenwoordig minder vertrouwen hebben in de media, en zelf niet kritisch zijn naar waar nieuws vandaan komt, zorgt dat voor eenzijdige meningsvorming. Dat kan potentieel weer leiden tot polarisatie, isolatie, of zelfs extremisme. 

Het onderwijs is wat – wat ons betreft – de uitgelezen plek om jongeren weerbaar te maken tegen desinformatie. Maar het is niet genoeg om een aantal crash courses te organiseren waarin de werking van media en de betekenis van kernbegrippen wordt uitgelegd. Om jongeren écht te bereiken moeten de onderliggende frustraties – op het gebied van nieuws, informatie en media – besproken en behandeld worden. Met Under Pressure combineren we twee best practices om desinformatie en polarisatie onder jongeren tegen te gaan: Peer education en Gamification.

Onze aanpak

Under Pressure bestaat uit drie lessen waarin jongeren inzicht krijgen in hun eigen (social) media gebruik. Hiervoor is het noodzakelijk om in de leefwereld van jongeren te stappen en dat doen we met de inzet van rolmodellen (peer educators). Zij vormen de credible voice en kunnen op een laagdrempelige manier het gesprek met leerlingen en studenten open breken. Zo maken ze onder andere de waarde van vrijheid van pers- en meningsuiting in een democratische samenleving bespreekbaar. 

Tijdens het lesprogramma spelen de leerlingen en studenten een innovatieve online game, waarin ze leren desinformatie te herkennen door zelf de bad guy te spelen. Het spelelement – zo veel mogelijk volgers krijgen door geloofwaardig en opzienbarend te zijn – sluit naadloos aan op de leefwereld van jongeren. Tegelijkertijd daagt het spel spelers uit de verborgen mechanismen die desinformatie zo effectief maken bloot te leggen. Peer educators gidsen de deelnemers door de game en reflecteren met hen op de consequenties van hun acties en
keuzes.

Meer over Under Pressure

Sinds de lancering van Under Pressure hebben we al meer dan 8.000 jongeren uitgerust met de vaardigheden om kritisch om te gaan met online informatie. Zij kunnen nepnieuws nu beter herkennen én wegklikken. Wil je meer lezen over deze lesmethode, de aanpak en de game? We hebben hier de belangrijkste informatie voor je verzameld.

Publicatie

Het weerbaar maken van jongeren tegen desinformatie

Download hier de volledige publicatie die we schreven voor het vergroten van de weerbaarheid van jongeren tegen desinformatie, om polarisatie tegen te gaan en democratische waarden te versterken.

Artikel

Gehoord in de klas

Met Under Pressure hebben we inmiddels meer dan 350 klassen door heel Nederland bereikt. De peer educators vangen tijdens de lessen belangrijke signalen op over wat jongeren bezighoudt rondom deze desinformatie, complottheorieën, media en democratische waarden. Een aantal belangrijke signalen hebben we verzameld in dit artikel.

“Ik heb geleerd dat social media echt niet zo onschuldig is als we denken.”

Leerling

Contact

Under Pressure inzetten op school of binnen de gemeente? Neem contact met ons op via dit formulier.

Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.