Peer education

Sinds 2004 maken we maatschappelijke thema’s bespreekbaar in de klas door middel van peer education. We leiden jonge rolmodellen op tot peer educators, zodat zij leeftijdsgenoten kunnen inspireren en het gesprek over belangrijke thema’s kunnen openen.

Ze schuwen gevoelige onderwerpen niet en gaan binnen het onderwijs – onder andere – het gesprek aan over psychische klachten, armoede en schulden, homofobie en andere vormen van discriminatie.

Bij peer education is het referentiekader van jongeren en de eigen ervaring het uitgangspunt. Peer educators bevinden zich in dezelfde leefwereld als de jongeren waarmee ze in gesprek gaan, en dat is essentieel: juist generatiegenoten kennen de eigen levensfase van jongeren en weten hoe ze het gesprek met hen kunnen voeren of hen kunnen inspireren. Het is bovendien een leerzaam traject voor de peer educator die er bewust voor kiest om een maatschappelijk bijbaan aan te gaan.

Peer education en de inzet van jonge rolmodellen om lastige gesprekken te openen.

Met peer education worden maatschappelijke thema’s uit de taboesfeer gehaald

Voor veel jongeren zijn maatschappelijke thema’s zoals psychische gezondheid, discriminatie of schuldenproblematiek een ver-van-hun-bedshow of bevindt het thema zich in de taboesfeer. De drempel om over deze thema’s een gesprek te voeren is dan groot.

We zien ook dat wat een jongere thuis te horen krijgt over maatschappelijke vraagstukken, lang niet altijd overeenkomt met wat ze er op school of op straat over meekrijgen. Dit creëert verwarring en staat het maken van zelfstandige keuzes en het vormen van een eigen oordeel in de weg.

De behoefte aan jonge rolmodellen die over dergelijke maatschappelijke thema’s openlijk hun verhaal delen en een inkijkje geven in de problematiek is dan ook groot onder jongeren. Voor deze jongeren kunnen herkenbare, persoonlijke verhalen een wereld van verschil maken. Juist zij hebben baat bij jonge rolmodellen die hen niet alleen voorzien van belangrijke informatie maar ook het perspectief van jongeren op het thema actief verbreden door het inbrengen van persoonlijke ervaringen.

Trainingen

Al onze peer educators worden door Diversion uitgebreid getraind en begeleid. Zo raken ze bekend met de inhoud van het project én met didactische vaardigheden om deze maatschappelijke bijbaan goed te kunnen uitvoeren. Ze leren moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken en actuele onderwerpen te vertalen naar de leefwereld van jongeren.

In veel van onze trainingen hebben ervaren peer educators een belangrijke rol. Zij delen hun eigen succesverhalen en delen hun lessons learned op basis van hun ervaring voor de klas.

Peer education inzetten om maatschappelijke thema's bespreekbaar te maken?

We laten graag zien hoe wij hierbij kunnen ondersteunen. Vul het formulier in en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Door je gegevens achter te laten ga je akkoord met onze privacyverklaring.

Peer education programma's waar we trots op zijn

Filter op dienst

Gelijk=Gelijk?
  • peer education

Gelijk=Gelijk?

Prijswinnend lesprogramma dat discriminatie en vooroordelen bespreekbaar maakt op het po, vo en mbo.

MIND Young Academy
  • peer education

MIND Young Academy

Peer educators delen persoonlijke ervaringen in de klas en maken hiermee mentale gezondheid bespreekbaar.

MoneyWays
  • peer education

MoneyWays

Met dit lesprogramma - ontwikkeld samen met het Nibud - werken we aan de financiële redzaamheid van jongeren.

Under Pressure
  • peer education

Under Pressure

Met dit onderwijsprogramma maken we jongeren weerbaar tegen desinformatie en nepnieuws. 

Wie Grijpt In?
  • peer education

Wie Grijpt In?

Peer educators dagen jongeren uit om in gesprek te gaan over de Nederlandse rechtsstaat én hun eigen rol in de samenleving.

Openstaande vacatures

Peer educator worden?

Zoek jij een maatschappelijk, betaalde bijbaan waarbij je lastige thema’s bespreekbaar kan maken onder jongeren? Voel je je betrokken bij de samenleving en wil je jouw talenten verder ontwikkelen? Solliciteer nu en word opgeleid tot rolmodel voor jongeren.