Actieonderzoek is praktijkgericht onderzoek waarbij actie en onderzoek hand in hand gaan. In korte cycli van onderzoeken, handelen, reflecteren en verbeteren werk je direct aan oplossingen voor complexe vraagstukken. Tijdens het proces verzamel je kennis over wat werkt, pas je dit toe in de praktijk en toets je de effecten.
Zo ontstaat een evidence-informed aanpak, ontwikkeld sámen met de mensen die het aangaat.
Waar traditioneel onderzoek vaak een scheiding kent tussen onderzoeker en onderzochte bestaat daar bij actieonderzoek geen grens. Betrokkenen zoals leerlingen, bewoners, omstanders of professionals uit het werkveld zijn naast een bron van informatie ook mede-onderzoeker. Ze denken mee over de onderzoeksvraag, ontwerpen interventies en analyseren de resultaten. Dit vergroot het eigenaarschap, maakt oplossingen relevanter voor de praktijk en versterkt het draagvlak voor verandering. Zo worden oplossingen, interventies en de verandering mét mensen uit de praktijk ontwikkeld en niet vóór hen.
In tegenstelling tot traditioneel onderzoek, waarbij het vooral gaat om het begrijpen en doorgronden van situaties, is actieonderzoek de juiste aanpak als je daarnaast ook direct wilt werken aan verandering. Of juist inzicht wilt hebben in welke aanpak het beste werkt om de gewenste verandering te realiseren. Zo is actieonderzoek bijvoorbeeld bij uitstek geschikt als:
Deze vorm van onderzoek is het beste te omschrijven als een cyclisch proces waarbij je continu leert van acties die je hebt ondernomen, net zolang totdat de onderzoeksperiode is afgelopen of totdat er een geschikte en schaalbare oplossing is gevonden. De looptijd van het onderzoek is afhankelijk van verschillende factoren. Onder invloed van factoren als de exacte behoefte, de complexiteit van de situatie, beschikbare budget en de urgentie kan de looptijd van het onderzoek variëren tussen enkele weken en enkele maanden.
Een veelgebruikt model om de cycli binnen het onderzoek vorm te geven is de PDCA-cyclus, waarbij de volgende stappen herhaaldelijk worden uitgevoerd.
Door deze herhalende cyclus ontstaat een lerende aanpak die juist bij gevoelige thema’s het gesprek openhoudt, samenwerking versterkt en direct effect heeft op beleid én praktijk.
Door in gesprek te gaan doen we onderzoek naar de behoeften en ervaringen van Nederlanders op het gebied van werk.
Neem dan contact met ons op door onderstaand formulier in te vullen.