Terug naar wat we doen
  • peer education

MIND Young Academy

We moeten praten. De mentale gezondheid van jongeren staat onder druk. En jongeren praten hier helaas niet, of te weinig over. Met de MIND Young Academy maken peer educators (jonge rolmodellen) mentale gezondheid bespreekbaar in de klas. Zij delen hun persoonlijke ervaringen met psychische klachten, om zo het gesprek open te breken. 

Naar project website
MIND Young Academy - Met Peer Education werken aan mentale gezondheid
Belangrijk omdat

Steeds meer jongeren in Nederland hebben te maken met psychische klachten, zoals prestatiedruk, somberheid en angstklachten. Dat is zorgelijk, want zo vinden jongeren minder makkelijk de weg naar hulp. De Mind Young Academy biedt een veilige ruimte voor jongeren om te praten over hun mentale welzijn. Zo komen we een stap dichter bij een mentaal veerkrachtige generatie. 

Onze aanpak

In klaslokalen door heel Nederland gaan peer educators het gesprek aan over mentale gezondheid. Door hun persoonlijke verhalen te delen, laten zij zien dat meer jongeren worstelen met hun mentale gezondheid, en dat het goed is om hier open over te zijn. Onze peer educators werken nauw samen met docenten en zorgprofessionals binnen de school. Daarbij zorgen ze ervoor dat, wanneer dat nodig is, de jongeren de weg naar verdere hulp kennen.

Met de MIND Young Academy maken Peer educators van Diversion mentale gezondheid bespreek in klassen.
Impact
  • Meer dan 750 klassen hebben meegedaan door heel Nederland.
  • Daarmee hebben meer dan 15.000 jongeren tools ontvangen om mentaal weerbaarder te worden.
“De kracht van de peer educators zit ‘m echt in de manier waarop zij in gesprek gaan met jongeren: als gelijken, heel laagdrempelig en door open te zijn over eigen ervaringen. Zo verlagen zij voor andere jongeren de drempel om ook open te zijn.”

Docent