Wat gebeurt er als leerlingen en studenten in de klas geconfronteerd worden met gevoelige of schurende thema’s uit de samenleving? En wat doe je als docent of schoolleider als je ziet dat deze thema’s tot spanning, polarisatie of juist tot stilzwijgen leiden?
In een tijd waarin maatschappelijke discussies steeds vaker het klaslokaal binnenkomen, wordt het belangrijker dat scholen ruimte bieden voor het goede gesprek — ook als het schuurt. Maar hoe voer je zulke gesprekken op een manier die veilig is, respectvol, en waarin verschil mag bestaan?
Om scholen en docenten hierbij te helpen, ontwikkelen we een aanpak waarmee docenten leren om gesprekken over gevoelige thema’s te begeleiden, leerlingen de vaardigheden ontwikkelen om op een respectvolle manier met verschillen om te gaan en de school haar open en inclusieve klassenklimaat versterkt.
Veilige en respectvolle gesprekken op school over gevoelige thema’s is voor veel scholen en docenten een uitdaging. Bij Diversion helpen we scholen hier al 20 jaar bij. In het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs ondersteunen we docenten en leerlingen in het voeren van gesprekken over gevoelige thema’s, zoals discriminatie, seksuele diversiteit, nepnieuws, mentale gezondheid en financiële verleidingen. Dat doen we in samenwerking met lerarenopleidingen en een landelijk netwerk van peer educators.
Wij geloven dat deze moedige gesprekken in de klas niet vanzelf ontstaan. Docenten en leerlingen hebben daar vaardigheden, begeleiding en een duidelijke schoolcultuur voor nodig. Daarom ontwikkelden wij een initiatief waar we met een lerend netwerk van scholen werken aan het versterken van open en veilige gesprekken in hun onderwijspraktijk.
Dat doen we in co-creatie met docenten, schoolleiders, peer educators en ervaringsdeskundigen. Hierdoor sluit de oplossing die ontwikkelen naadloos aan op de behoeften en is het direct toepasbaar is voor scholen en docenten.
Voor dit initiatief slaan we de handen ineen met Sheher Yar Khan en Itay Garmy, twee raadsleden uit Amsterdam. Zij laten met hun serie Bekend maakt Bemind — waarin ze het Israëlisch-Palestijnse conflict bespreken — zien hoe zij ondanks hun verschillen blijven praten, elkaar willen begrijpen én blijven samenwerken.
Door met Sheher en Itay samen te werken aan dit initiatief kunnen zij blijven doen waar zij goed in zijn: met hun verhaal het verschil maken én anderen inspireren. Diversion neemt de organisatie in handen en helpt bij de doorontwikkeling naar een volwaardig aanbod voor scholen, met aandacht voor overdracht, borging en ontwikkeling van de dialoogvaardigheden binnen de school.
De combinatie van Bekend maakt Bemind, onze jarenlange ervaring in het begeleiden van dialoog op scholen én de co-creatie met scholen leidt tot een praktische aanpak. Om meer begrip en verbinding in de klas te realiseren, werken we aan drie pijlers:
De ontwikkeling van deze aanpak doen we in co-creatie met scholen in 3 aparte pilots:
De aanpak die we ontwikkelen is om scholen, docenten en leerlingen de vaardigheden, ervaring en structuur te geven om gevoelige thema’s op een veilige en respectvolle manier te bespreken. We zorgen dat:
We zijn op het moment op zoek naar scholen die willen deelnemen aan de lopende pilot(s). Mogelijk kan hiervoor gebruik gemaakt worden van de Subsidie Verbetering basisvaardigheden. Neem voor meer informatie contact met ons op via onderstaand formulier. Wij nemen dan vrijblijvend contact met je op om onze aanpak, de ontwikkelcyclus en de (financierings)mogelijkheden te bespreken.
"*" geeft vereiste velden aan