- Diversion
- Financiële Educatie
- Gelijkheid
- Mentale gezondheid
- Onderwijs
- Participatie
- Peer education
- 8 december 2025
Impact van Peer Education in 2025
Deel op social media
Deel op social media
In 2025 hebben we met onze Peer Education-programma’s weer veel klassen en leerlingen bereikt. Via jonge rolmodellen die hun eigen ervaringen delen over thema’s als mentale gezondheid, schulden, armoede, discriminatie en desinformatie, maken we deze onderwerpen bespreekbaar in de klas. Graag blikken we terug op de impact die we dit jaar hebben kunnen realiseren.
Met Gelijk=Gelijk? maken we gelijkheid en inclusie bespreekbaar in de klas. In 2025 gingen onze Peer Educators in 58 klassen op 19 scholen in 8 gemeenten het gesprek aan over identiteit, gelijkwaardigheid en het doorbreken van stereotypen. Zij bereikten ongeveer 1.450 leerlingen met persoonlijke verhalen en open gesprekken die jongeren stimuleren om elkaar met meer begrip, respect en nieuwsgierigheid te benaderen.
Met de MIND Young Academy maken we mentale gezondheid bespreekbaar in de klas. In 2025 openden Peer Educators het gesprek over mentale gezondheid in 102 klassen, verdeeld over 25 scholen in 16 gemeenten. Zij deelden met 2.550 leerlingen hun persoonlijke verhalen, stimuleerden de jongeren om open te zijn over hun eigen mentale gezondheid en lieten zien welke routes naar hulp er beschikbaar zijn.
Wie Grijpt In? bereikte in 2025 maar liefst 1.315 jongeren in 58 klassen op 11 scholen in 11 gemeenten. Tijdens de lessen onderzochten jongeren samen met Peer Educators hoe de rechtsstaat hen beschermt en welke verantwoordelijkheid zij zelf dragen in lastige situaties. Met het programma stimuleren we jongeren om na te denken over wat veiligheid betekent, hoe ze hier zelf een rol in hebben en wat het betekent om wetten en vrijheden te hebben in een rechtsstaat.
Met MoneyWays helpen we jongeren om sterker, bewuster en financieel redzamer te worden. In 2025 bereikte MoneyWays 11.354 jongeren in 506 klassen op 111 scholen in 21 gemeenten. Het programma speelt in op de blijvende behoefte aan betere financiële educatie. Peer educators gaan in de klas het gesprek aan over geld, keuzes en financiële uitdagingen.
Met Under Pressure maken we jongeren weerbaar tegen desinformatie door Peer Educators het gesprek te laten openen over nieuws, informatie en media. In 2025 deden zij dit in 62 klassen, op 21 scholen en in 6 gemeenten, waar zij 1.302 leerlingen hielpen om kritisch om te gaan met online informatie, nepnieuws beter te herkennen én bewust weg te klikken.
Ben jij enthousiast geworden van de Peer Education programma’s? En ben jij op zoek naar een maatschappelijke, betaalde bijbaan waarin je lastige thema’s bespreekbaar maakt met jongeren? Voel je je betrokken bij de samenleving en wil je jouw talenten verder ontwikkelen? Solliciteer dan nu en word opgeleid tot rolmodel voor jongeren.
Peer Education inzetten om maatschappelijke thema’s bespreekbaar te maken? Laat het ons dan weten via onderstaand formulier. Wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op om onze ideeën en de mogelijkheden te bespreken!